Saturday 18 October 2014

SAKIT KEPALA @ MIGRAIN?

Ramai sebenarnya antara kita yang mengalami sakit kepala. Begitu juga saya..semasa zaman remaja saya selalu mengalami sakit kepala..puncanya tidak diketahui kenapa..tapi hanya sakit kepala bukan migrain.Disini saya ingin berkongsi info tentang migrain dan apa bezanya dengan sakit kepala biasa,

Sebenarnya migrain berlainan dengan sakit kepala biasa, migrain biasanya menyerang hanya pada satu bahagian kepala sahaja namun ia tidak tetap. Ia boleh terjadi berubah ke satu bahagian yang lain. Sakitnya dirasakan seperti berdenyut-denyut. Sakit migrain biasanya terjadi selama 4 jam atau lebih.Sesetengah orang akan mengalami symptom migraine sehari atau dua hari sebelum terkena migraine. Antara symptom awal ialah sensitif pada cahaya, suara, bau, dan juga perubahan mood.  Makanan yang mempunyai bahan semulajadi seperti tyramine boleh trigger migraine. Contoh seperti cheese, pisang, yogurt, fresh-baked breads, daging yang diproses, buah-buahan kering. Elakkan dari makan caffeine, chocolate, MSG, perasa tiruan. 

Perkara yang boleh merangsang migrain ialah :
✬ Bau-bauan yang kuat
✬ Perubahan hormone
✬ Lampu atau cahaya yang terlalu terang
✬ Stress atau terlalu penat
✬ Terlebih atau kurang tidur
✬ Pengambilan ubat-ubatan
✬ Perubahan cuaca
✬ Pengambilan makanan yang terlalu sejuk seperti ice cream
✬ Pengambilan makanan tertentu

Migrain juga adalah disebabkan oleh faktor keturunan iaitu 4 daripada 5 orang yang mengalami migraine mempunyai ahli keluarga yang juga menghidap migraine. Sekiranya ibu atau ayah anda menghidap migraine, 50% kemungkinan anda menghidap migraine sangat tinggi. 75% kemungkinan sekiranya kedua-dua ibu dan ayah anda menghipap migraine.
❀ Kajian menunjukkan bahawa biofeedback dan behavioral therapy boleh membantu mencegah migraine. Pengambilan riboflavin (vitamin B2) sebagai supplement anda juga boleh mengurangkan masalah migraine yang dihadapi.
❀ Yoga, acupuncture, tai chi, berurut, boleh membantu untuk mengurangkan kesakitan migrain.


 Biasanya penderita migrain akan diberi ubat tahan sakit, ubat tahan muntah dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka. Bagi penderita migrain yang teruk, mereka diberi dos dadah yang agak tinggi agar dapat melalikan sistem badan mereka dari kesakitan yang ditanggung. Pengambilan ubat-ubatan boleh mendatangkan risiko terhadap kesan jangka panjang kepada kesihatan.contohnya Panadol.

Panadol memang terbukti merbahayakan kesihatan, ini adalah petikan daripada laman web www.livestrong.com tentang bahaya pengambilan ubat tahan sakit seperti panadol ...

"Panadol, a brand of acetaminophen, is widely used for pain relief and fever control in adults and children. Panadol can have a few untoward side effects, some of them irreversible and lethal.  


Liver Damage 
As outlined by the Merck Manuals Online Medical Library, an overdose of acetaminophen can cause drug-induced liver damage. In fact, Panadol is considered a common cause of liver injury in the United States. In toxic doses, it causes direct injury to liver cells. This manifests in the beginning as nausea, fatigue, weakness, and pain in the upper-right side of the abdomen---the liver's anatomical location.

This may be followed by yellowish discoloration of the skin and eyes. The risk of liver damage increases with intake of alcohol. Merck Manuals notes that this damage to the liver may be fatal and patients are candidates for liver transplantation if the antidote, a drug called N-acetylcysteine, fails.

Kidney Damage
The Merck Manuals also describes possible damage to the kidneys as one of the potential side effects of long-term use of acetaminophen. Kidney damage due to this disease is referred to as analgesic nephropathy. Analgesic nephropathy is responsible for about 3 to 5 percent of cases of renal failure in the United States. 

Patients may complain of back pain, pain in their side and bloody or cloudy urine. When the condition is identified early and the intake of pain-relieving drugs is stopped, the course of the disease can be halted and the patient improves. Analgesic nephropathy also places the patient at a greater risk for urinary tract cancers."
Source: http://www.livestrong.com/article/241870-side-effects-of-panadol/

Oleh yang demikian, memilih alternatif dengan pengambilan supplement berasaskan bahan semulajadi adalah langkah terbaik bagi mengatasi masalah migrain.
Kenapa supplement lebih baik dari ubat? Kerana ia diperbuat daripada bahan makanan, dan merupakan ekstrak daripada makanan2 yang membekalkan nutrient harian. Berbeza dengan ubat yang diformulasikan di makmal daripada jenis dadah dan sebagainya.



Supplement/vitamin Shaklee yang sesuai utk migrain:

1. Ostematrix ~(mengandungi Kalsium,Magnesium,Vitamin D)


Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.
Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing...


2.B Complex

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan  bukan sahaja dapat mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.Bagi penderita migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migrain.

3. Vitamin C

Anda juga dicadangkan mengambil Vitamin C kerana Vitamin C dapat mencegah masalah hypertensi dan kardiovaskular
Vitamin C penting untuk mengawal tahap nitrik osida iaitu bahan kimia semulajadi yang membantu dalam mencegah pengerasan saluran darah oleh itu membantu mencegah penyakit darah tinggi, sakit jantung, angin ahmar (stroke) dan sebagainya.
Disamping itu Vit C adalah penting kepada badan kita kerana ianya dapat mempertingkatkan tahap imuniti badan agar kita tidak mudah jatuh sakit.

Vit C turut memainkan peranan penting sebagai agen anti-oksidan bagi menghalang radikal-radikal bebas yang banyak terdapat di sekeliling kita sekaligus mencegah kerosakan sel-sel badan.

Salah satu fungsi Vit C yang terkenal adalah sebagai rumusan penggalak penghasilan kolagen iaitu bahan protein yang mengikat sel-sel badan kita.Selain itu, pengambilan Vit C secara konsisten akan membuatkan kulit anda menjadi lebih muda, cerah dan berseri.


Testimoni 1


Testimoni 3



Berminat  boleh hubungi saya :

Wanie  SID 883691
*Call/SMS | WhatsApp 013-9737229
*Live chat di http://www.facebook.com/wanie.Shaklee

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...