Saturday 25 October 2014

ATASI MASALAH CYST DENGAN GLA COMPLEX

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini saya berminat nak berkongsi info berkenaaan dengan masalah yang sinonim dengan wanita iaitu Cyst.


Apakah Cyst?
Cyst ialah sejenis tumbuhan atau kantung tidak normal yang terbentuk di mana-mana organ dalam badan manusia. Ia boleh mengandungi udara, cecair atau selaput. Ia dipanggil cyst sebab tumbuhan ini mesti mengandungi cecair/fluids, samaada air, cecair becampur perotin, darah beku, darah haid , minyak dan lemak, lendir. Ia bolih disertai dengan tumbuhan daging yang munkin jenis kanser, rambut , cartilage, tulang dll.

Kebanyakan cyst ini adalah jenis tidak berbahaya atau ‘benign’ dan ia biasanya cyst yang terbentuk akibat proses fisiologi normal seorang wanita dalam sesuatu kitar haid. maksudnya sewaktu usia subur iaitu antara usia remaja dan sebelum putus haid. Akibat rangsangan hormon wanita, sel telur yang matang akan membentuk cyst bagi menghasilkan telur yang subur ketika ovulasi sebelum berlakunya persenyawaan. Cyst ini akan pecah dan mengeluarkan telur yang subur.

Cyst ovari ialah pengumpulan cecair dalam kantung yang berada dalam ovari wanita.

Jika persenyawaan tidak berlaku, cyst ini akan mengecut dan akhirnya lenyap dalam sistem pembiakan wanita. Namun jika tidak pecah, ia menjadi cyst yang tidak normal tetapi tidak berbahaya.
Selain itu, ada beberapa lagi jenis cyst tidak normal yang boleh terbentuk dalam kilang telur wanita.

Sebenarnya ramai yang keliru tentang jenis-jenis cyst dalam kilang ovari, yang mana satu yang merbahaya?
Sebenarnya menurut pakar sebanyak 95 peratus daripada kes cyst ovari adalah bukan kanser dan tidak merisaukan.
Cyst berbeza bergantung kepada jenis dan lokasinya. Cyst dikenali dengan nama malignant (jenis kanser) , benign( bukan kanser) , yang merosak benih dan peranakkan (endometriosis) dan yang bolih hilang tanpa rawatan (follicular cyst)

Cyst pada kilang telur wanita, dikenali sebagai Ovarian Cyst atau sista ovari, antara paling kerap berlaku pada wanita.

 Jenis-jenis Cyst

 1. Follicular cyst . mengandungi air, bermula sebagai karung telor tetapi tidak pecah pada  waktu subur/ovulation, ia terus membesar kadang melebihi 5 cm. Biasanya akan pecah sendiri tanpa perlu bedah dan airnya diserap badan. Tidak perlu dibedah.



2. Corpus luteal cyst - Bermula dari bekas kantung telor yang telah pecah/ovulation dan kehamilan telah berlaku. Peranan corpus luteum ialah untuk menguatkan kehamilan diperingkat awal sabelum uri mengambil alih peranan tersebut kemudian. Kadang2 ia membesar sehingga 8 cm. Jangan takut, kerana biasanya cyst ini akan pecah sendiri dan cecairnya diserap badan.



 3. Hemorrhagic cyst - cyst yang mengandungi darah, ia bolih bermula dari follicular atau corpus luteal cyst, perdarahan berlaku kedalam cyst atau pecah dan darah melempah merata dalam perut menyebabkab kesakitan yang kuat. Perlu pembedahan cemas.



4. Ruptured ovarian cyst - menyebabkan kesakitan dan perlu dibedah secara cemas.


 5. Endometriotic cyst of ovary - mengandungi darah kotor, merosak ovary, saluran fallopio dan rahim.. Perlu bedah.





 6.  Dermoid cyst ovary atau terratoma mengandungi cecair berminyak dan lemak, rambut, cartilage , gigi atau tulang. Perlu dibedah


Simptom Yang Biasa Berlaku

Simptom cyst ovari adalah berbeza bergantung kepada individu.Namun ada juga wanita yang mempunyai cyst ini tidak mempunyai simptom.
Simptom yang biasanya ialah akan berasa sakit pada bahagian bawah perut sekitar kawasan ari-ari 
Ada kalanya kitaran haid menjadi tidak menentu dan berlaku pendarahan tidak normal, kerap membuang air kecil atau masalah membuang air besar seperti sembelit juga boleh berlaku, terutama jika saiz cyst sangat besar.

Selain itu, simptom seperti tiada selera makan, susut berat badan, selalu mengalami keletihan adalah simptom yang merisaukan.

Mengenalpasti Cyst

Ujian ultrasound atau CT scan (computed tomography) boleh membantu mengesahkan masalah ini.
Ujian darah dan air kencing perlu dilakukan pada peringkat awal untuk membezakan cyst ovari dengan masalah lain seperti appendicitis, terutama jika terasa sakit pada bahagian kanan kilang telur wanita.
Pakar juga boleh mencadangkan untuk membuat ujian saringan kanser darah jika ujian awal scan menunjukkan ia bukan cyst biasa.

Rawatan untuk cyst ovari bergantung kepada beberapa faktor, antaranya saiz cyst, usia pesakit, kekerapan sakit berlaku dan jenis cyst yang kelihatan ketika ‘scan’ dilakukan.

Jika perlu, pembedahan dilakukan untuk mengeluarkan kantung berkenaan dan tisu itu dihantar ke makmal untuk mengesahkan sama ada ia mengandungi sel kanser.

Untuk cyst biasa dan tidak berbahaya, pembedahan tidak perlu dilakukan.Ubat penahan sakit diberi bila perlu, terutama ketika haid.

Tuam dengan tungku atau botol mengandungi air suam pada bahagian ari-ari sekerap mungkin untuk mengurangkan rasa sakit pada ba hagian itu.

Ada kalanya, pil perancang diberi untuk menjadikan kitaran haid pesakit terkawal dan mengurangkan kebarangkalian terjadinya pembentukan cyst.

Bahkata pepatah..ada penyakit ada penawarnya, Allah tidak jadikan sesuatu penyakit tanpa ada ubatnya..Alhamdulillah sudah ramai pengguna Shaklee berpuashati dengan GLA Complex kerana dapat mengatasi masalah Cyst.

Kita tengok apakah kelebihan dan khasiat Shaklee GLA Complex ini?

✔Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
Membantu meningkatkan kesuburan - for those trying to conceive baby!
✔Melegakan PMS (sindrom pra-haid) - abdominal pain, breast pain
✔Membantu dalam menangani menopus
✔Menguatkan kuku dan rambut
✔Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
✔Membantu menangai ekzema
✔Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
✔Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
✔Menguatkan imuniti tubuh
✔Memperlahankan proses penuaan
✔Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
✔Mengawal kencing manis dan darah tinggi
✔Mengawal kolesterol
✔Untuk fungsi saraf

Hubungi saya untuk dapatkan dengan Harga Istimewa :

SMS/WhatsApp/Call : 0139737229 (Wanie) ID Shaklee : 883691


Boleh Add  Facebook ini (klik)  Vitashop Wanie  untuk menghubungi saya secara terus.

LIKE Fanpage saya : Mommy Afnan untuk mendapat info produk dan tips keibubapaan


sila klik LIKE utk info terkini. Setiap pembelian produk shaklee dengan saya anda wajib menerima konsultasi percuma daripada saya.


Jom lihat pengakuan customer Gla Complex yang menghadapi masalah Cyst.

Testimoni 1
Alhamdulillah..dengan pengambilan Gla Pn Siti Umaira yg dulu mempunyai Cysts yg  sebesar 9.7cm makin mengecil kmdian terus hilang..akhirnya berjaya hamil sperti yg diimpikan..!



Testimoni 2



Testimoni 3

Testimoni 4




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...