Sunday 2 November 2014

ATASI KEPUTIHAN DENGAN ALFALFA


Sebenarnya ramai dikalangan wanita yang mengalami masalah cecair keputihan keluar dari kemaluan dan berasa gatal pada bahagian faraj. Nak berjumpa doktor segan lah pulak..betul tak?

Terdapat pelbagai punca yang boleh menyebabkan cecair yang abnormal keluar dari kemaluan wanita seperti jangkitan bakteria, kulat dan mungkin juga kanser pangkal rahim.

Jangkitan kulat ini adalah masalah yang biasa dialami oleh seseorang wanita. Dikatakan 75 peratus daripada wanita akan mengalami sekali jangkitan kulat ini dalam hidupnya. Manakala, 40 hingga 45 peratus wanita akan mengalami 2 atau lebih jangkitan kulat sepanjang hidupnya.

Apa jangkitan kulat yang dimaksudkan?

Jangkitan kulat yang dimaksudkan adalah jangkitan pada kemaluan yang disebabkan oleh sejenis kulat atau fungas yang menjadi normal flora dalam kemaluan wanita iaitu Candida Albicans. Dalam ilmu perubatan, jangkitan ini dipanggil sebagai Vaginal Candidiasis atau Vulvovagina Candidiasis.

Untuk pengetahuan semua, kulat Candida Albicans ini sememangnya hidup dalam badan manusia seperti di bahagian usus, faraj dan juga mulut dan ianya dipanggil sebagai organisma normal flora kerana tidak mendatangkan bahaya jika dalam jumlah yang kecil. Candida AlbicansGambar Candida Albicans yang dilihat melalui mikroskop

Cecair keputihan seperti keju atau berketul-ketul akan keluar daripada faraj wanita. Biasanya,pesakit akan mengadu gatal-gatal pada bahagian kemaluan. Disebabkan kegatalan kemaluan tersebut, mereka kerap menggaru pada kemaluan dan ada yang sampai terluka dan kemerahan. Jika kemaluan pesakit terluka, kemungkinan jangkitan kedua seperti jangkitan bakteria mungkin boleh berlaku. Ada juga pesakit yang mengadu sakit faraj ketika kencing atau selepas melakukan hubungan seks.

Biasanya cecair keputihan yang disebabkan jangkitan kulat ini tidak berbau busuk dan tidak melibatkan pendarahan.

Jangkitan Kulat CandidiasisIni adalah gambar cecair keputihan yang disebabkan jangkitan kulat dalam faraj wanita. Adakah jangkitan seperti ini boleh menjangkiti suami jika melakukan hubungan seks? Menurut pakar, Vulvavaginal candidiasis bukanlah sejenis penyakit kelamin yang berjangkit (Sexually transmitted disease) . Namun si suami mungkin boleh mengalami kemerahan dan pedih pada zakar jika si isteri mempunyai jangkitan kulat yang teruk.

Keputihan atau lelehan lendir ada dalam dua cara iaitu keputihan fisiologi dan patologi.
Keputihan fisiologi atau keputihan yang normal bersifat keputihan atau jernih, namun ada kala ia kekuningan kerana jangkitan kuman. Perlu diingat, keputihan berlaku pada tempoh seminggu sebelum haid dan berlaku setiap bulan. Namun oleh kerana ada masanya ia terlalu banyak, wanita berasa kurang selesa dan gatal di sekitar alat sulit kerana kelembapan. Apabila ujian dibuat ke atas lendir itu, tiada sebarang bakteria yang ditemui.

Keputihan patologi pula disebabkan bakteria, kulat atau organisma lain. Ia amat mengganggu seperti masalah gatal yang serius, berbau, lelehan berwarna kekuningan selain sakit di bahagian bawah perut. Ujian ke atas keputihan itu lazimnya menunjukkan kehadiran mikro organisme atau kuman.

Bagaimana nak Menanganinya ?

Saya perhatikan ada juga dikalangan wanita yang memakai pantyliner untuk masalah keputihan. Bagi saya caraini hanyalah untuk luaran sahaja sebab pantyliner bukan penyelesaian masalah.


Ada juga yang cuba amalkan petua orang-orang lama seperti menggunakan daun sireh.
Caranya :
Ambil seikat dauh sirih dan bersihkan terlebih dahulu.  Tumbuk sirih tersebut separuh hancur atau jika anda ingin cara yang mudah, memadailah dengan meramasnya secara kasar.  Kemudian campurkan sirih yang telah ditumbuk atau diramas tadi dengan air suam di dalam bekas sederhana besar.

Setiap kali anda mencuci bahagian sulit anda, gunakan air rendaman tadi pada bilasan terakhir.  Amalkan sehingga anda tidak lagi merasa gatal di bahagian tersebut.  Selain mampu menghilangkan keputihan, anda juga pasti merasa selesa.

dan satu lagi cara yang paling mudah dan berkesan adalah mengambil Alfalfa Shaklee..Jom kita lihat

Alfalfa dapat mengatasi Masalah Keputihan?

Ya, alfalfa mampu mengatasi masalah keputihan. Saya sendiri dan  ramai yang mengakuinya.
Jom baca testimoni pengguna Alfalfa yang telah bebas daripada belengu keputihan!

 19 Khasiat Daun ALFALFA :

 1.Tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.
2.Melegakan sakit sendi dan belakang.
3.Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
4.Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
5.Memberi kelegaan semasa haid.
6.Merawat arthitis
7.Bagus untuk elergi dan ekzema
8.Merawat asma
9.Mencuci usus bagi membuang toksik
10.Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkita dalam buah pinggang
11.Meneutralkan asid dalam badan
12.Merawat masalah keputihan pada wanita
13.Membesar dan menegangkan payudara
14.Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
15.Memulihkan urat selepas bersalin
16.Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
17.Meningkatkan stamina seorang suami
18.Melegakan sembelit
19.Milk Booster bagi ibu menyusu

 AMARAN : Alfalfa TIDAK BOLEH diambil oleh pesakit SLE!

Harga ISTIMEWA menanti anda dan konsultasi PERCUMA utk setiap pelanggan saya.

Add fb ini untuk berhubung terus dengan saya: http://www.facebook.com/wanie.shaklee
SMS/WhatsApp: 0139737229
LIKE fpage saya untuk mendapat info produk dan tips keibubapaan http://www.facebook.com/MommyAfnan

 Jom baca lagi Testimoni pengguna Alfalfa :  

 





 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...