Tuesday 3 May 2016

MACAMANA CARA NAK MENGHADAPI CUACA PANAS?























Kenyataan Media tentang Fenomena El Nino

Kalau cuaca biasa-biasa pun kita dah rasa panas, inikan pula pabila el nino menyerang. 

Berikut dikongsikan tips untuk menghadapi Fenomena El nino 

1. Banyakkan minum air putih (sekurangnya 3L sehari)

untuk mengekalkan kelembapan dalam badan. Lebih-lebih lagi jika kita banyak melakukan urusan luar atau menjalankan aktiviti fizikal. Elakkan mengambil minuman beralkohol dan berkafein kerana ini menyebabkan kita kerap membuang air kecil. Boleh juga minum jus buah yang segar untuk memberi rasa nyaman.

2. Banyakkan makan buah dan sayur

Sayuran seperti salad dan timun dengan lebih 90% air mampu menyejukkan dan mengekalkan kelembapan dalam badan kita. Begitu juga dengan buah-buahan seperti tembikan dan oren, kandungan air, vit A dan C nya bertindak sebagai antioksidan dan melindungi kulit daripada cahaya matahari.

3. Kurangkan aktiviti luar

terutama pada waktu puncak sekitar 11 pagi-3 petang. Lindungi bayi, orang tua dan individu yang menghidapi masalah pernafasan dan jantung. Mereka mudah terjejas akibat cuaca panas. Ketika di dalam rumah, turunkan langsir untuk meminimakan cahaya matahari secara langsung.

4. Kerap mandi

untuk menyejukkan badan, memberi keselesaan dan memastikan badan bersih dan wangi. Walaubagaimanapun perlu diingatkan untuk jimatkan penggunaan air terutama jika sumber air anda terhad.

5. Pilih pakaian

dari material sejuk, ringan dan longgar supaya kulit boleh bernafas, memberi keselesaan dan menggalakkan penyejatan peluh secara optimum. Juga dinasihatkan untuk menggunakan payung dan memakai topi ketika keluar.

6.  boleh Kalau rumah anda tidak mempunyai aircond cuba cara ini
-Spray air ke dinding rumah atau langsir
-Letakkan beberapa baldi berisi air di dalam rumah
InshaAllah akan dapat mengurangkan rasa bahang panas dalam rumah.

7. Bina ketahanan diri. Inilah yang paling penting...

Cubalah makan  suplement supaya tubuh kita memperolehi antibodi badan untuk mencegah virus mudah merebak, Maklumlah musim panas sekarang ni sangat mudah bagi kita sebagai orang dewasa untuk menjadi tidak sihat malah kanak-kanak  akan mudah jatuh sakit, dehidrasi dan rasa penat.

Untuk ‘immune booster’, sangat-sangat digalakkan untuk mengambil Nutriferon dan Vitamin C. Vitamin C bukan sahaja diperlukan untuk membentuk kolagen malah membantu memelihara kulit daripada sinaran matahari.


Vita C Sustained Released

Vita C Shaklee dengan teknologi sustained release dan bioflavonoid berkesan terhadap kesihatan anda


Antara keistimewaan Vitamin C Shaklee berbanding vitamin c lain di pasaran adalah:

a. Teknologi Sustained Released

Sustained Release Vita-C merupakan vita-C semulajadi pertama didunia yang bertindak secara “Sustained Release”. Iaitu pelepasan vitaminc secara perlahan-lahan dan berterusan setiap 5 jam dalam tempoh 24 jam. Di mana setiap 5 jam sebanyak 100mg daripada 1 bij tablet (mengandungi 500mg Vitamin C) yang bersamaan 7 1/2 biji oren dilepaskan ke dalam badan.

b. Mengandungi Bioflavonoid

Sustained Release Vita-C & Chewable Vita-C Plus membekalkan ‘bioflavonoid’ dalam jumlah seimbang iaitu 120mg. Bioflavinoid adalah aksesori nutrisi yang membentuk asid askorbik atau vitamin C complex. Bioflavinoid hanya boleh didapati dalam buah-buahan asli dan tidak diperolehi  dalam vitamin C sintetik.

Aksesori nutrisi  ini membantu mengurangkan kanser, penyakit kardiovaskular, osteoporosis, dan memberi faedah-faedah kesihatan lain seperti antibakteria, antivirus, anti-radang, antioksidan dan kadang-kadang digunakan sebagai anti alergenik.


Sebagai penambah tenaga, boleh amalkan Energizing Soy Protein (ESP) untuk memberi lebih rasa kenyang seterusnya membekalkan tenaga kepada badan. 




Apapun, sama-samalah kita peka dengan kesihatan diri dan orang-orang di sekeliling kita ketika cuaca panas ni.

Let’s be cool !

JOM ORDER SUPPLEMENT SHAKLEE utk kesihatan anda sekeluarga..!
harga yang Istimewa menanti anda..!

Add fb ini untuk berhubung terus dengan saya: http://www.facebook.com/wanie.shaklee
SMS/WhatsApp: 0139737229 (Wanie) ID Shaklee : 883691
LIKE fpage saya untuk mendapat info produk dan tips keibubapaan http://www.facebook.com/MommyAfnan





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...