Monday 16 September 2013

Cara Atasi Susu Kurang Semasa Pantang

Ramai ibu-ibu yang berpantang beranggapan susu mereka tidak mencukupi. Susu banyak ketika peringkat awal namun berkurangan selepas seminggu menyusukan bayi. Jadi, ibu yang berputus asa akan memberi susu formula. Namun, masalah ini terjadi daripada berberapa faktor. Sama ada faktor daripada ibu mahupun bayi.


Saya yakin ramai ibu diluar sana menghadapi masalah ini. Antara yang masalah yang sering dihadapi oleh ibu berpantang ialah susu tak cukup untuk bayi dan banyak juga menghadapi nipple luka dan berdarah.



Kenapa Susu Berkurang?

1. Salah penyusuan

Ini penyebab yang biasa berlaku. Bayi tidak memasukkan sepenuhnya puting jadi ia mengurangkan pengeluaran susu sebab susu tidak dikosongkan. Petunjuknya mudah, payudara tidak lembut selepas menyusu kerana susu tidak dikeringkan. Ini juga menyebabkan masalah pada puting, menyebabkan kesakitan dan luka. Belajar cara menyusu yang betul. ada kala sudah betul, namun ada masalah, ini maknanya berpunca dari bayi.



2. Tiba-tiba susu kering
Kemungkinannya adalah kerana selera bayi bertambah akibat pembesaran bayi. Ini tidak jadi masalah jika tidak beri susu tambahan iaitu susu formula. jika tambah susu formula, ini akan mengurangkan pengeluaran susu. Lama-kelamaan akan berkurang dan kering.
Mungkin juga terjadi jika tiba-tiba kekerapan menyusu berkurangan mengejut. Tahap prolactin turun dan receptor tidakboleh kembali ke tahap produksi yang awal. Kerapkan menyusu dan dapatkan suplemen untuk tambah susu

3. Ubatan atau herba yang mengurangkan susu
Ada yang menyebabkan susu berkurang. Perlu berhati-hati dengan ubatan terutama untuk masalah alergi dan selsema. Ada juga ubat yang diambil untuk mengeringkan susu namun mempunyai kesan apabila ingin menyusu anak seterusnya.
Ada juga herba yang menyebabkan susu kering. Selalunya dalam pantang kita ambil herba untuk menjaga pantang. Ada yang menyebabkan susu kering.
Pepermint juga memberi kesan jika diambil dalam kuantiti banyak. Contohnya dalam ubat gigi yang mempunyai minyak mint sebenar. Ini termasuk gula-gula peppermint. Semua ini memberi kesan jika diambil dalam kuantiti banyak. Sedikit tiada masalah.

4. Ubatan untuk hormon
Ini biasa terjadi jika mengambil pil hormon. Contohnya pil perancang termasuk jika IUD yang mempunyai hormon.


Cara Mengatasi

•Pastikan ibu minum 3-4 liter sehaari. Jangan risau, anda tak akan gemuk minum air, malah makin kurus. Tak percaya? Cubalah.
•Pastikan anda mengambil makanan berzat. Jangan maka ikan bilis semata-mata. Pelbagaikan menu anda dengan ikan yang selamat diambil semasa berpantang, contohnya ikan tenggiri dan banyakkan makan sayur.
•Pastikan anda mengambil makanan yang berupaya menambahkan penghasilan susu anda seperti kuma, air halba, susu dan horlicks. Lain orang lain makanan penggalak susunya. Jadi, kenalpasti makanan apa yang boleh banyakkan susu anda.
•Cara paling mudah, ambilah Supplement Penyusuan, yang sememangnya melengkapkan tubuh anda dengan semua zat dan nutrisi yang diperlukan semasa berpantang.
Apakah Supplement Penyusuan yang SELAMAT untuk IBU BERPANTANG?


Set ini sangat-sangat bajet dan mampu milik. Set ini terdiri daripada 2 supplement :

1.  ESP - Energising Soy Protein, yang membantu untuk pemulihan sel-sel badan yang rosak semasa
melahirkan, menambahkan tenaga & membantu ibu-ibu dalam penyusuan.
ESP pun salah satu suplemen milkbooster yang digemari ibu-ibu.




2. Ostematrix - Sangat diperlukan untuk membantu pergerakan otot-otot badan yang lancar. Pengambilan kalsium yang mencukupi akan dapat melancarkan pergerakan usus besar sekaligus membantu mengatasi masalah sembelit. Selain itu, kadar keperluan kalsium seorang ibu menyusu juga lebih tinggi berbanding yang tidak menyusu, maka ianya sangat sesuai untuk diamalkan setiap ibu di dalam pantang.

 Dapatkan segera dua produk ini dengan menghubungi saya.
Add Facebook saya Wanie's Vita-Shop ( klik sebelah kanan blog ini) bagi memudahkan kita chatting secara langsung di FB.
atau anda juga boleh SMS/WhatsApp saya di talian 013-9737229.
Akhir kata, jom KLIK LIKE pada fanpage saya Mommy Afnan (sebelah kanan blog) untuk mendapat info dan update terkini tentang penyusuan, kecantikan, kehamilan dan banyak lagi! Pembelian mana-mana produk Shaklee dari saya akan melayakkan anda untuk mendapat KONSULTASI PERCUMA, HARGA ISTIMEWA dan JADUAL PEMAKANAN YANG BETUL.










2 comments:


  1. Info yang menarik mengenai petua untuk menambahkan susu badan. Sememangnya dalam tempoh laktasi atau penyusuan badan, sebaik-baiknya si ibu mengamalkan pengambilan diet yang seimbang dan sihat. Selain itu, untuk mencegah ketidakseimbangan hormon prolaktin yang bertanggungjawab untuk mengawal penghasilan susu badan daripada kelenjar mamari, golongan wanita ini juga harus mendapat rehat yang cukup dan tidak mengalami sebarang tekanan emosi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...