Tuesday 4 November 2014

MASALAH ANGIN BADAN

 Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera

Hari ni nak berkongsi tentang masalah angin dalam badan. Siapa badan berangin? tentu ramai kan termasuklah saya, selalu badan berangin kalau makan makanan yang mendorong kepada badan berangin terutama minum teh, terung. 

Angin berlebihan dalam badan boleh menimbulkan masalah rasa tak selesa, ada yang kembung, senak perut, sebu dan kemudian melarat sehingga mula rasa loya dan pening kepala. Bila angin di dalam badan tidak dapat dikeluarkan, badan akan mula rasa tidak selesa dan nak buat kerja pun tidak selesa dan paling teruk sampai ada yang rasa macam sakit jantung. 

Sebenarnya masalah angin dalam badan jika dibiarkan berterusan akan menyebabkan kerosakan pada badan kita, Contohnya bila angin badan mula menyerang kepala anda akan menyebabkan anda sakit kepala dan ekoran itu panadollah pilihan namun panadol hanya menghilangkan sakit kepala dalam masa yang singkat, bila kita sakit kepala semula kita akan berulang kali mengambil panadol..seterusnya pengambilan panadol secara berterusan akan menyebabkan mental anda lemah di mana anda rasa kebergantungan kepada panadol. Selain itu, panadol juga akan menyebabkan hati dan buah pinggang anda rosak. Jadi, angin badan memang sangat berbahaya kerana ia mendorong kita untuk merosakkan badan kita sendiri

 Untuk halang angin badan daripada menyerang kita, kita perlu hapuskan punca angin badan. Untuk itu, Jom tengok punca badan berangin.


1. Sumber makanan

Punca angin dalam badan berlaku disebabkan oleh sumber makanan. Memang selalunya lepas makan lah yang menyebabkan kita rasa macam sebu atau dengan kata lainnya kembung,atau rasa macam angin tak lepas orang kata. Sebenarnya sumber-sumber makanan yang tidak dapat tolerate dengan badan akan menghasilkan angin.  Makanan yang menghasilkan angin adlh mcm kekacang, sayur mcm bendi, terung, kobis, brokoli, bijirin, cereal, roti gandum. Makanan bergula juga boleh menghasilkan angin. Bakteria suka gula ringkas dan karbohidrat ringkas kerana ianya begitu mudah untuk dihadam.

Nafsu adalah tenaga kepada angin badan. Jika anda tidak mengawal nafsu dengan baik, angin badan akan menyerang seluruh badan anda. Contohnya nafsu makan. Jika anda tidak mengawal nafsu makan dengan baik, angin badan akan terus pengaruhi anda untuk makan dengan gaya tidak sihat. Kawal nafsu anda dengan sentiasa berpuasa dan kurangkan perbuatan jahat.

2. Udara yang disedut

Angin dalam badan bukan hanya disebabkan oleh apa yang anda makan. Ia juga melibatkan udara yang digunakan utk bernafas. 20% daripada gas itu datang dari udara yg masuk ke dlm dalam mulut. Ianya mungkin disebabkan oleh tabiat makan terlalu cepat, suka minum minuman berkarbonat, suka kunyah gula-gula getah, menghisap rokok. Udara tersebut akan masuk ke dalam badan dan seterusnya masuk ke dalam usus.

3)Hidup dalam tekanan.

Perasaan tertekan akan menyebabkan angin badan wujud di dalam badan. Apabila anda rasa tertekan, anda akan banyak berfikir. Berfikir tanpa di iringi tindakan akan wujudkan angin badan. Hapuskan rasa tertekan dengan mengamalkan sikit just do it. Lakukan apa sahaja untuk selesaikan rasa tertekan. Jika anda tertekan tidak ada duit, kerja keras untuk dapatkan duit kerana itu sahaja jalannya. Jangan tekankan diri anda untuk berfikir.

4)  Perangai negatif.

Perangai negatif termasuk kepada angin badan. Contoh perangai negatif adalah selalu berkata – kata perkara yang buruk, selalu melihat keburukan, tidak yakin kepada diri sendiri dan selalu melakukan perkara yang negatif seperti larikan diri. Positifkan diri anda, maka angin badan akan jauhi anda.

Sikap suka berlebih – lebih akan menyebabkan anda di hukum. Hukumannya adalah angin badan. Antara sikap suka berlebih – lebih adalah anda seksa diri anda untuk kurus, anda kerja keras semata – mata kerana untuk dapat wang lebih, salah guna kuasa dan anda suka merepek tanpa henti.Amalkan sikap berserdahana dalam semua hal. InsyaAllah angin badan tidak akan ada dalam badan anda.

Petua atasi masalah berangin secara semulajadi dan cepat

Salah satu cara yang paling berkesan adalah dengan minum air, makan perlahan-lahan dan elakkan makan makanan yg boleh mencetus angin dalam badan. Anda juga perlu kuatkan semangat anda, berdoa, disiplinkan diri mengawal nafsu

Halia pula memang popular dengan masalah angin ni. Ibu-ibu kita memang akan suruh minum air halia jika perut kembungkan, terutama petua lepas bersalin, kadang2 hidangan air halia ini memang wajib diminum untuk membuang segala angin dalam badan...

Sekarang saya dah tak payah nak minum air halia dah sebab shaklee dah keluarkan produk khas untuk masalah badan berangin iaitu , insyaAllah segala angin dalam badan akan keluar selepas telan pil ini. Badan pun rasa sedap jer.
Biasanya untuk atasi masalah badan berangin dengan lebih cepat, saya akan menelan PEPPERMINT GINGER PLUS.Begitu juga untuk customer saya yang mengalami masalah angin dalam badan memang saya akan mencadangkan Peppermint Ginger Plus

Shaklee Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, adas dan cekur manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.
Cubalah anda pasti sukakannya..!!



✔Wanita mengandung yang mempunyai masalah loya dan morning sickness
✔Mereka yang gemar mengembara dan serik mengalami mabuk laut/darat
✔Mereka yang sering mengalami masalah gastrik dan angin
✔Mereka yang sering mengalami kembung perut
✔Mereka yang sering mengalami masalah pencernaan.

JOM kita lihat apakata pengguna Peppermint Ginger Plus..





 Dapatkan Peppermint Ginger dengan konsultasi terbaik dan eksklusif dari saya Pengedar Shaklee  bersama tips2 penggunaan untuk kesan yang optimum.
Harga ISTIMEWA menanti anda dan konsultasi PERCUMA utk setiap pelanggan saya.

SMS/WhatsApp/Call : 0139737229 (Wanie) ID Shaklee : 883691


Boleh Add  Facebook ini (klik)  Vitashop Wanie  untuk menghubungi saya secara terus.

LIKE Fanpage saya : Mommy Afnan untuk mendapat info produk dan tips keibubapaan


Sila klik LIKE utk info terkini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...